Iránytű a munkaerőpiachoz

Szerző: 
MPS
|
2020.07.29.

A magyar munkaerőpiac napjainkban egyre gyorsabb, a fizetések emelkedése is folyamatos az újabb és újabb piaci szereplők belépésének köszönhetően. Egyre több ügyfelünk tapasztalja, hogy pozícióit nehezebben, és több idő alatt tudja csak betölteni. Mivel a munkavállalók előtt számtalan ajtó nyitva áll, a kollégák megtartása is nehezebbé válik. Ahhoz, hogy megfelelően motiválhassák a dolgozókat, a cégeknek  tudniuk kell, hogy más piaci szereplők milyen eszközökkel teszik ugyanezt. A motivációs eszközök legfontosabb tényezője hazánkban a tucatnyi béren kívüli juttatás és lehetőség ellenére még mindig a fizetés. Ennek megfelelően, mielőtt bármilyen egyéb eszközhöz nyúlunk, a bérek versenyképességét ajánlott rendeznünk. Ehhez azonban elengedhetetlen, hogy minél tisztábban lássuk saját helyzetünket a piacon.

Az új piaci szereplők megjelenése csak az egyik befolyásoló tényező, amely átrendezheti a fizetéseket szinte minden pozícióban. Emellett érdekes tendencia, hogy néhány cég stratégiai okokból nyilvánossá teszi a fizetési sávokat is. Egyes esetekben a vállalat megítélése ezzel változhat a munkavállalók szemében, más esetekben akár bértárgyalási alapot is képezhet az éppen más cégeknél dolgozók esetében. Emiatt kiemelten fontos, hogy a bérek megfelelően legyenek harmonizálva, így kézben tartva a létszámingadozás mértékét.

Emellett fontos tényező a munkavállalók igényének felmérése is. Nem elég csupán a béreket  a versenytársak bérezéséhez igazítani ahhoz, hogy a cégek magukhoz csábítsák a jelölteket. Ahhoz azonban elegendő, hogy legalábbis ne kizárólag a fizetés legyen a meghatározó a jelöltek döntésében. Tapasztalatunk szerint ugyanis 10-15% béreltérés még nem elégséges motiváció a munkavállalók váltási szándékának megerősítésére. Ezen a ponton kerülhetnek képbe az egyéb motivációs elemek.

munkaerőpiac

Az adott szektor és szegmens által nyújtott standard béren kívüli juttatásokat és cafeteria elemeket is érdemes részletes elemzés alá vetni - ezen a téren egyébként a 2019-es év lényeges változást hoz majd. A standard béren kívüli juttatások alatt az általánosan elérhető juttatásokat értjük, hanem azt is, amit a munkavállalók preferálnak, hiszen a  kettő nem mindig egy és ugyanaz. Ezek alapján érdemes egy olyan csomagot összeállítani, mely a munkáltató számára kevesebb költséget jelentő elemeket ötvözi a munkavállalókat lényegesen motiváló elemekkel, és már kész is vagyunk. Na de mik motiválhatnak egy munkavállalót, mely gyakran nem is anyagi természetű, sok esetben lélektani jelentőségű béren kívüli juttatás? Ez (is) itt a nagy kérdés!

Bérátlag meghatározása során a munkakör pontos beazonosítására nem árt odafigyelni. Rendkívül fontos ugyanis, hogy amikor a béreket vizsgáljuk, a megfelelő képességeket és felelősségi köröket értsük a pozíciók alatt, mert a munkakörök megnevezése gyakran eltérő / félrevezető lehet. Az MP Solutions számos ügyfelénél  tapasztaljuk, hogy a felelősség nem arányos két azonos megnevezésű és tapasztalatot igénylő beosztás esetében. Emiatt a bérek is jelentősen eltérhetnek a munkavállalók és munkaadók esetében is, amely egy-egy bértárgyalást akár rossz irányba vezethet.

Ha ezen ponton már teljesen elvesztünk a munkaerőpiac útvesztőiben, akkor érdemes iránytűként a Compass bérpiaci felmérést igénybe venni. Termékünket egyre több ügyfelünk veszi igénybe, melynek oka, hogy jelentősen megkönnyíti a belső kiválasztási és HR folyamatok rendezését és a munkavállalók megtartását. Fontos természetesen a folytonosság, így számos ügyfelünk esetében több éve minden évben elkészítjük a felmérést, mellyel, gördülékenyebbé tesszük számukra a bérek konszolidációját illetve a visszajelzések alapján lényegesen csökken a fluktuáció is ezen ügyfelek esetén. A Compass felmérési folyamatának és metodológiájának köszönhetően szektortól és cégmérettől függetlenül tudunk releváns adatokat gyűjteni és  tendenciákat, trendeket megfigyelni. Hangsúlyos eleme a terméknek, hogy a megrendelő cég első kézből értesülhet a vállalat piaci megítéléséről is akár, valamint amennyiben erre igény mutatkozik, természetesen employer branding-et érintő javaslatokat is teszünk. Ezzel a toborzási folyamatok olajozottabbá válnak, így az erre fordított költségeik pedig jelentősen csökkennek

A Compass számos szabadon változtatható elemmel rendelkezik, melyek közül az ügyfelek, igényeiknek megfelelően válogathatnak, így a végeredmény választ adhat minden felmerülő, munkaerőpiacot, toborzást érintő kihívásra. Igény szerint készítünk ajánlatot díjmentesen a megrendelők számára és segítünk kiválasztani a szükséges elemeket, hogy minél hatékonyabban tudják használni az elkészült kutatási eredményeket. Ha felkeltettük érdeklődését, itt kapcsolatba léphet Velünk!

Összes bejegyzés
chart-barsrocketbullhornmagnifiercross linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram