Mit tegyek, ha... - Iránytű a munkaerőpiachoz

Mit tegyek, ha... - Iránytű a munkaerőpiachoz

  • 2018. szeptember 4.

A magyar munkaerőpiac napjainkban egyre gyorsabb, a fizetések emelkedése is folyamatos az újabb és újabb piaci szereplők belépésének köszönhetően. Egyre több ügyfelünk tapasztalja, hogy pozícióit nehezebben, és több idő alatt tudja csak betölteni. Mivel a munkavállalók előtt számtalan ajtó nyitva áll, a kollégák megtartása is nehezebbé válik. Ahhoz, hogy megfelelően motiválhassák a dolgozókat, a cégeknek  tudniuk kell, hogy más piaci szereplők milyen eszközökkel teszik ugyanezt. A motivációs eszközök legfontosabb tényezője hazánkban a tucatnyi béren kívüli juttatás és lehetőség ellenére még mindig a fizetés. Ennek megfelelően, mielőtt bármilyen egyéb eszközhöz nyúlunk, a bérek versenyképességét ajánlott rendeznünk. Ehhez azonban elengedhetetlen, hogy minél tisztábban lássuk saját helyzetünket a piacon

Az új piaci szereplők megjelenése csak az egyik befolyásoló tényező, amely átrendezheti a fizetéseket szinte minden pozícióban. Emellett érdekes tendencia, hogy néhány cég stratégiai okokból nyilvánossá teszi a fizetési sávokat is. Egyes esetekben a vállalat megítélése ezzel változhat a munkavállalók szemében, más esetekben akár bértárgyalási alapot is képezhet az éppen más cégeknél dolgozók esetében. Emiatt kiemelten fontos, hogy a bérek megfelelően legyenek harmonizálva, így kézben tartva a létszámingadozás mértékét.

Emellett fontos tényező a munkavállalók igényének felmérése is. Nem elég csupán a béreket  a versenytársak bérezéséhez igazítani ahhoz, hogy a cégek magukhoz csábítsák a jelölteket. Ahhoz azonban elegendő, hogy legalábbis ne kizárólag a fizetés legyen a meghatározó a jelöltek döntésében. Tapasztalatunk szerint ugyanis 10-15% béreltérés még nem elégséges motiváció a munkavállalók váltási szándékának megerősítésére. Ezen a ponton kerülhetnek képbe az egyéb motivációs elemek.

Az adott szektor és szegmens által nyújtott standard béren kívüli juttatásokat és cafeteria elemeket is érdemes részletes elemzés alá vetni - ezen a téren egyébként a 2019-es év lényeges változást hoz majd. A standard béren kívüli juttatások alatt az általánosan elérhető juttatásokat értjük, hanem azt is, amit a munkavállalók preferálnak, hiszen a  kettő nem mindig egy és ugyanaz. Ezek alapján érdemes egy olyan csomagot összeállítani, mely a munkáltató számára kevesebb költséget jelentő elemeket ötvözi a munkavállalókat lényegesen motiváló elemekkel, és már kész is vagyunk. Na de mik motiválhatnak egy munkavállalót, mely gyakran nem is anyagi természetű, sokesetben lélektani jelentőségű béren kívüli juttatás? Ez (is) itt a nagy kérdés!

Bérátlag meghatározása során a munkakör pontos beazonosítására nem árt odafigyelni. Rendkívül fontos ugyanis, hogy amikor a béreket vizsgáljuk, a megfelelő képességeket és felelősségi köröket értsük a pozíciók alatt, mert a munkakörök megnevezése gyakran eltérő / félrevezető lehet. Az MP Solutions számos ügyfelénél  tapasztaljuk, hogy a felelősség nem arányos két azonos megnevezésű és tapasztalatot igénylő beosztás esetében. Emiatt a bérek is jelentősen eltérhetnek a munkavállalók és munkaadók esetében is, amely egy-egy bértárgyalást akár rossz irányba vezethet.

Ha ezen ponton már teljesen elvesztünk a munkaerőpiac útvesztőiben, akkor érdemes iránytűként a Compass bérpiaci felmérést igénybe venni. Termékünket egyre több ügyfelünk veszi igénybe, melynek oka, hogy jelentősen megkönnyíti a belső kiválasztási és HR folyamatok rendezését és a munkavállalók megtartását. Fontos természetesen a folytonosság, így számos ügyfelünk esetében több éve minden évben elkészítjük a felmérést, mellyel, gördülékenyebbé tesszük számukra a bérek konszolidációját illetve a visszajelzések alapján lényegesen csökken a fluktuáció is ezen ügyfelek esetén. A Compass felmérési folyamatának és metodológiájának köszönhetően szektortól és cégmérettől függetlenül tudunk releváns adatokat gyűjteni és  tendenciákat, trendeket megfigyelni. Hangsúlyos eleme a terméknek, hogy a megrendelő cég első kézből értesülhet a vállalat piaci megítéléséről is akár, valamint amennyiben erre igény mutatkozik, természetesen employer branding-et érintő javaslatokat is teszünk. Ezzel a toborzási folyamatok olajozottabbá válnak, így az erre fordított költségeik pedig jelentősen csökkennek

A Compass számos szabadon változtatható elemmel rendelkezik, melyek közül az ügyfelek, igényeiknek megfelelően válogathatnak, így a végeredmény választ adhat minden felmerülő, munkaerőpiacot, toborzást érintő kihívásra. Igény szerint készítünk ajánlatot díjmentesen a megrendelők számára és segítünk kiválasztani a szükséges elemeket, hogy minél hatékonyabban tudják használni az elkészült kutatási eredményeket. Ha felkeltettük érdeklődését, itt kapcsolatba léphet Velünk!